Home | Technische Info HVAC | Zwembaden | Gevel en dakreiniging | Poort automatisering | Contact | Pers | Vacatures |
---|
>33 jaar ingenieurservaring.
Het beste is maar goed genoeg.
GoLanTec energietechniek is een geregistreerd installatiebedrijf en en bouwt energiebesparende oplossingen voor particulieren en industrie:
Depannage veren sectionaalpoorten Nassau
Meet de lengte van 10 windingen, dan weet u de juiste draaddikte.
Draaddikte 5,5; 6,0; 6,5; 7,0; 7,5; 8,0; 8,5; 9,0; 9,5; 10; 10,5; 11,0; 12,0 mm
Veerbreukbeveiliging
Als de veer onder spanning is, staat het weerhaakmechanisme door de spanning van de veer los ten opzichte van het getande blokkeerwiel in een wachtmode waardoor de as, met daarop het veiligheidsblokkeerwiel voorzien van een weerhaakspie, vrij rond kan draaien. Het veiligheidsblokkeerwiel vormt één geheel met de as.
Breekt de torsieveer, dan valt het weerhaakmechanisme in het veiligheidsblokkeerwiel waardoor de gevaarlijke guillotineval van de poort gestopt wordt.
Verplichte vervanging veerbreukbeveiliging bij vervangen gebroken veren
Metaalmoeheid
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vermoeiing
Dit
fenomeen werd het eerst ontdekt in Engeland, bij de eerste treinen. Het bleek
namelijk dat treinassen veel sneller bezweken dan op grond van berekeningen werd
verwacht. Het was William John Macquorn Rankine in het artikel "An Experimental
Inquiry into the Advantage of Cylindrical Wheels on Railways" uit 1842, die dit
fatigue (vermoeidheid) noemde. De Duitse ingenieur August Wöhler (1819–1914),
die bij de Duitse Spoorwegen een hoge functie had, onderzocht dit fenomeen
verder. In zijn bedrijf waren er al verscheidene zware ongevallen geweest door
breuk van treinassen en wielbanden. Hij ontdekte dat het metaal van de defect
geraakte onderdelen door de wisselende
belasting over de rails een lagere belasting kon verdragen dan bij een
statische belasting. Voor diverse staalsoorten legde hij na uitgebreide proeven
in grafieken, die wij tegenwoordig de Wöhlerkrommen noemen, het verband tussen
materiaalspanning en aantal belastingswisselingen tot breuk vast.
Vleugels van vliegtuigen bewegen tijdens het vliegen. Schepen plooien op de golven tijdens het varen. Daardoor zal het metaal zijn sterkte verliezen en breken. We spreken dan van metaalmoeheid. Schepen en vliegtuigen hebben daarom een beperkte levensduur.
Levensduur van de veer:
Er zijn 2 standaard berekende levensduren voor de torsieveren
De levensduur van een torsieveer hangt af van de hoekverdraaiing. Bij constante maximale belasting zal de veer ongeveer 18.000 belastingswissels meegaan. De levensduur gaat aanzienlijk omhoog bij een belasting van 80%: in plaats van 18.000 wissels, mag u op 100.000 belastingswissels rekenen. Bij een belasting van 70% heeft de torsieveer een nagenoeg ongelimiteerde levensduur.
Parameters die de veerafmetingen en levensduur bepalen:
Staalsoort
De minimum en maximum draaddiameter : 0,3 mm tot en met 17 mm.
Gebruikte materialen zijn:
Verenstaalkwaliteiten worden gekenmerkt door een hoge rekgrens. Hierdoor kunnen deze kwaliteiten grote vervormingen (energie) opnemen zonder plastisch te deformeren. De zo opgeslagen energie kan later weer afgegeven worden. Door de hoge sterkte en daarmee hoge hardheid hebben verenstaalkwaliteiten tevens een goede weerstand tegen met name abrasieve slijtage.
Afhankelijk van de kwaliteit kan de hoge sterkte op drie manieren bereikt worden:
• Harden en ontlaten voor met name het ongelegeerde en laaggelegeerde verenstaal
• Patenteren gevolgd door koud natrekken, toegepast voor verenstaaldraad
• Kouddeformatie voor niet thermisch hardbare kwaliteiten zoals roestvast verenstaal.
Goede raad: Breekt de torsieveer: Vervang de twee oude veren, waarvan 1 gebroken, door:
Grotere binnendiameter: Gaan langer mee. Zijn langer en dikker. U moet wel de ruimte hebben tussen plafond en veer.
Zelfde binnendiameter, dikkere draaddikte: gaan langer mee.
Zelfde binnendiameter en draaddikte: Gemakkelijkste oplossing
Inox veer: zal minder snel breken
Kleinere binnendiameter: Niet aan te raden. Gaan minder lang mee en zijn korter.
Zie ook :
Poort automatisering |
---|
"Nous
n’héritons pas la terre de nos ancêtres,
nous l’empruntons à nos enfants" Antoine de St-Exupéry
Perfecte technologie, daar komt het op aan
:
055 310242
|
Versie laatst bewerkt op 3/07/2024